از قرن‌های بسیار دور تا اکنون نظافت مسأله مهمی بوده و عدم رعایت نظافت و عدم مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها، باعث رواج  بیماری خواهد شد همه این اتفاقات باعث از بین رفتن جان بسیاری انسان شده است؛ همین نکته است که رنج را مضاعف می‌کند. زیرا رنج بیماری یک نوع رنجی است و رنج فقدان انسان‌ها، رنجی مضاعف. متأسفانه در دوران کنونی نیز شاهد بیماری همه‌گیر دیگری هستیم.

ویروس کرونا تا کنون، باعث از دست رفتن جان میلیون‌ها انسان شده است. کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست پاسخی مناسب برای مقابله با این ویروس و رعایت نظافت و اهمیت به آن است که طراحی شده است.

نظافت به شیوه سنتی و نظافت به روش مدرن

مرسوم‌ترین روش برای نظافت سطوح کف در عموم محیط‌ها، به کارگیری نیرو انسانی به همراه تی و سطل آب است. حتی در محیط‌های بزرگ و صنعتی نیز، این شیوه نظافتی ممکن است مشاهده شود. شاید در ابتدا این روش به نسبت سایر روش‌ها ارزان‌تر به نظر بیاید، اما هنگامی که با دقت به آن نگاه می‌کنیم، این گونه نیست. قبل از هر چیز کارفرما یا صاحب محیط، نیاز به استخدام نیرو انسانی دارد. هر چه محیط بزرگ‌تر و وسیع‌تر باشد،‌ نیاز به تعداد نیروهای بیشتری است. در نتیجه هزینه‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. هر نیرو برای نظافت محیط نیاز به مصرف آب و مواد شوینده دارد. به خاطر نوع نظافت سنتی، مصرف آب و مواد شوینده بسیار زیاد خواهد شد؛

علاوه بر مسأله اقتصادی، مصرف زیاد منابع با محیط زیست سازگار نخواهد بود. همان طور که آشکار است، آسیب به محیط زیست، در نهایت آسیب به خود ما است. امروزه ما شاهد نتایج بحران‌های زیست محیطی هستیم. نکته بعدی، عدم امکان استفاده از محیط در هنگام و پس از فرایند نظافت است. تا زمان خشک شدن کامل سطحِ کف، فعالیت در مساحت نظافت شده ممکن نیست؛ زیرا در صورت عبور و مرور روی سطح مرطوب، مجددا لکه ایجاد خواهد شد. همچنین به دلیل آلوده بودن تی به میکروب‌ها و اجرام چسبیده به سطح، آلودگی روی سطوح باقی می‌ماند. هر دفعه که تی به سطح کشیده می‌شود، به دلیل گفته شده، آلودگی، تنها به سطوح دیگر انتقال پیدا می‌کند. این نکته، به ویژه در دوران همه‌گیری کنونی،‌ باعث کاهش سطح بهداشت خواهد شد.

تفاوت انواع مدل های کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست ؟

از  مزایای استفاده از این دستگاه برای شما توضیح داده شد، اما اسکرابر ها در انواع مختلفی ارائه میشوند و علم به اینکه تفاوت انواع کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست میتوان به ما در انتخاب دستگاه مناسب برای محیط و فرایند نظافت کمک بسیار زیادی کند . بسته به نوع هدایت، اسکرابر در دو نوع دستی و سرنشین دار ( خودرویی ) تولید می شود. به منظور شستشوی سطوح با وسعت بالا و بدون وجود مانع مانند پارکینگ ها، مجتمع های تجاری، انبار و…، از اسکرابر سرنشین دار که دستگاه بزرگی بوده و پهنای شستشوی آن مناسب سطوح وسیع می باشد استفاده می شود. اما برای شستشوی سطوحی که در آن ها موانعی وجود دارد یا دارای راهرو های باریکی می باشند بهتر است از کفشوی دستی استفاده شود. این مدل اسکرابر جمع و جور با عبور از معابر باریک تر، امکان شستشوی بهینه را ایجاد خواهد کرد. دیگر دسته بندی انواع اسکرابر مربوط به نحوه تامین انرژی حرکتی این دستگاه می باشد. برای شستشوی سطوحی که دسترسی مناسب به پریز برق دارند بهتر است از اسکرابر کابلی استفاده نمایند. اسکرابر کابلی از وزن متناسبی برخوردار است و نگرانی اتمام شارژ برای کاربر در حین نظافت وجود ندارد؛ اما در صورتی که دسترسی به پریز برق مناسب نباشد و یا وجود کابل بر روی زمین موجب بروز مخاطراتی گردد، بهتر است از اسکرابر باتری دار استفاده شود.

مزایا و معایب استفاده از کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست ؟

 یکی از دستگاه‌های نظافت صنعتی، اسکرابر یا کف شوی صنعتی است. یکی از ویژگی‌‌های کفشور صنعتی ضد میکروب بودن است. در نتیجه برخلاف روش سنتی، آلودگی نه تنها به دیگر بخش‌های محیط سرایت نمی‌کند، بلکه محیط ضدعفونی نیز خواهد شد. کفشور صنعتی ضد میکروب با دارا بودن فرچه‌های مختلف، توانایی آن را دارد که انواع سطوح مختلف از جمله سیمان، سرامیک، پارکت، اپوکسی و… را نظافت کند.

در پاسخ به این سوال که  بزرگ ترین مزیت استفاده از مزایا و معایب کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست باید گفت پاکسازی مواد خطرناک از گازهای خروجی برای جلوگیری از رهاسازی آلاینده ها به درون هوا دارای اهمیت بالا و  همچنین تولید پسماند کمتر می باشد.

همچنین استفاده از اسکرابر به نسبت هزینه های پایین تر به دلیل عدم نیاز به حذف، انتقال و یا نگهداری مایعات پسماند، دارد.

یکی از معایب اسکرابر پودر های پسماند می باشد که به دلیل خطرناک بودن باید امحا شوند. همچنین مدیریت این مواد به دلیل ترکیبات خاص باید توسط کارشناسان انجام شود.

عیب دیگر این سیستم ها هزینه بالای عمل اسکراب است.

ساختار عملکرد کف شوی صنعتی یا اسکرابر ضد کرونا چیست ؟

مکانیزم عملکرد اسکرابر ضد کرونا این گونه است که، ابتدا آب و مواد شوینده از مخزن مربوطه به سمت زمین اسپری می‌شوند. سپس برس دستگاه با سطح زمین تماس برقرار می‌کند. چرخش برس باعث جدا شدن آلودگی‌ها از سطح می‌شود. بلافاصله سیستم خشک‌کن و مکش کفشور صنعتی ضد میکروب وارد فعالیت می‌شوند. تی دستگاه آب باقی مانده را در یک جا جمع می‌کند. آب باقی مانده مکش و به مخزن آب کثیف هدایت می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود، نظافت با اسکرابر ضد میکروب و ضدویروس باشد. همچنین با خشک شدن بلافاصله محیط، دیگر در رفت آمد و حرکت در محیط وقفه‌ای نخواهد افتاد. علاوه بر این مسأله، دستگاه‌های کفشور صنعتی ضد میکروب، توانایی ضدعفونی محیط را نیز دارا هستند. این ویژگی کفشور صنعتی ضد میکروب به ویژه در دورانی کنونی که بیماری کرونا همه افراد و محیط را تهدید می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر حفظ سلامت افراد حاضر در محیط، باعث آرامش خاطر و روان تمام حاضران و پرسنل خواهد بود.

انواع کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست ؟

دستگاه‌های نظافت صنعتی را، می‌توان از جنبه‌های مختلف تقسیم بندی کرد. دو دسته‌بندی اصلی،‌ تقسیم بر اساس مبنع تغذیه یا شیوه حرکت و کنترل تقسیم بندی می‌شوند.

 

تقسیم بندی اسکرابر بر اساس منبع تغذیه

  • کابلی: در این نوع کفشور از سیم برق، جهت تأمین نیرو محرکه دستگاه استفاده شده است. با اتصال دستگاه به جریان مستقیم برق، موتور کفشو ضد میکروب آماده حرکت و نظافت خواهد بود. مزیت خرید کفشو ضد میکروب کابلی، امکان استفاده سریع برای نظافت است. زیرا با موجود بودن پریز برق، کفشور صنعتی ضد میکروب آماده نظافت خواهد بود. اما نکته موجود در مورد این نوع کفشورها، عدم امکان استفاده در همه محیط‌ها است. زیرا در همه جا دسترسی به پریز برق نیست. همچنین وجود کابل در کفشور ضد میکروب، باعث کاهش توانایی مانور در دستگاه خواهد شد.
  • باتری‌دار: در این نمونه از کفشور صنعتی، دیگر خبری از کابل برق نیست. در نتیجه امکان استفاده از دستگاه در محیط‌های مختلف، فراهم است. همچنین به دلیل عدم وجود کابل، توانایی مانور دستگاه بسیار بیشتر خواهد شد. اما نکته مهم این است که پیش از استفاده از کفشور صنعتی ضد میکروب، باید دستگاه شارژ شده باشد. همچنین در صورت استفاده از باتری غیراستاندارد، باتری زودتر از زمان عادی خراب خواهد شد و نیاز به تعویض خواهد داشت. البته در صورت استفاده از باتری مناسب، جای نگرانی نخواهد بود؛ باتری استاندارد از طول عمر مقبولی برخوردار است. همچنین توان بیشتری نسبت به نمونه‌های تقلبی دارد.
  • دیزلی: در این نوع از کفشور صنعتی ضد میکروب، از گازوئیل و گاهی بنزین، جهت تأمین نیرو دستگاه استفاده می‌شود. طبیعتا هزینه تأمین سوخت دستگاه ارزان‌تر از نمونه‌های دیگر است. اما به دلیل آلایندگی زیاد دستگاه، استفاده از آن در محیط‌های سرپوشیده ممکن نیست. همچنین این دستگاه، باعث آلودگی محیط زیست خواهد شد. امروزه تقاضا کم‌تری برای این دستگاه وجود دارد. به همین دلیل، تولید این نمونه کفشور صنعتی ضد میکروب کاهش یافته است.

 

انواع اسکرابر بر اساس شیوه هدایت و کنترل

  • کفشور سرنشین‌‌دار: در این نوع کفشور، کاربر روی صندلی دستگاه می‌نشیند و با فرمان تعبیه شده در دستگاه،‌ کفشور را هدایت می‌کند. این نوع از کفشور ضد میکروب نسبت به نمونه دستی از توان بیشتری برخوردار است. همچنین از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است.
  • کفشور دستی: برای نظافت محیط‌های باریک، راهروها، مساحت‌های کم و… از این نمونه استفاده می‌شود. به دلیل ابعاد کوچک‌تر، توان مانور این دستگاه بسیار بالا است. البته این ابعاد کوچک کفشور صنعتی ضد میکروب دستی، باعث قیمت پایین‌تر دستگاه نسبت به نمونه سرنشین‌دار است. شیوه هدایت این دستگاه به این گونه است که، کاربر پشت دستگاه قرار می‌گیرد. سپس با وارد کردن نیرو دستگاه را به حرکت در می‌آورد. البته امروزه مدل‌هایی تولید شده است که، دارای موتور محرک هستند. به همین دلیل دیگر حتی نیازی به هل دادن کاربر وجود ندارد.
نکات مهم در خرید کف شوی صنعتی یا اسکرابر چیست ؟
  • قیمت مناسب: اولین نکته‌ای که هر خریدار به آن توجه می‌کند، قیمت دستگاه است. هیچ کس دوست ندارد دستگاهی گران قیمت بخرد. از طرفی هم خرید دستگاه با قیمت پایین، به دلیل بی‌کیفیت بودن، به صرفه نیست. اما غیر از این دو گزینه، راهی دیگر وجود دارد. تجهیزات نظافتی تولید داخل،‌ به دلیل نبود تعرف گمرکی و عدم وابستگی به نرخ ارز، از قیمتی مقبول و به صرفه‌ برخوردار هستند. همچنین به دلیل اهمیت استانداردها، کیفیت دستگاه‌ها هم‌پا با نمونه‌های خارجی است.
  • وجود ضمانت و گارانتی: در صورتی که دستگاه از ضمانت برخوردار نباشد، در صورت خرابی یا نیاز دستگاه به تعویض، تمام هزینه‌های شما به هدر خواهد رفت.
  • خدمات پس از فروش: مسأله پشتیبانی و خدمات پس از فروش از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در صورت نیاز به تعمیر دستگاه،‌ اگر پشتیبانی فعال وجود نداشته باشد،‌ مدت زمانی طولانی دستگاه شما از سرویس خارج خواهد شد. همچنین اگر دستگاه از برندهای ناشناخته باشد،‌ روند تأمین قطعات هم طولانی و هم هزینه بر خواهد شد.