دستگاه کف شوی صنعتی، یکی از مدرن‌ترین تجهیزات شست‌وشوی محیط و کف است. در مقایسه با شستشوی دستی، استفاده از روش صنعتی باعث افزایش بهروه‌وری می‌شود و این امر می‌تواند، تاثیر شگرفی بر روی محیط کار، زندگی و روحیه افراد حاضر در آن مکان بگذارد. در ادامه به بررسی شیوه شستشوی دستی و مقایسه آن با دستگاه کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری  می‌پردازیم. در ادامه پس از توضیح شیوه کارکرد این تجهیزات، به بررسی تاثیر آن بر روی محیطی که در آن از دستگاه کف شوی صنعتی استفاده می‌شود خواهیم پرداخت.

نظافت دستی و ایرادهای آن

بسته به میزان مساحت محیط، برای نظافت دستی آن‌جا نیاز به افراد بیشتری است که بتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند. آن‌چه مسلم است، نظافت دستی در محیطی با مساحت بالا از عهده یک نفر برنخواهد آمد و باید بر اساس متراژ محیط، تعدادی کارگر که در نظافت تبحر داشته باشند استخدام کرد.

وسایل مورد نیاز برای نظافت دستی محیط عبارتند از: جارو، سطل، محلول شست‌وشو، تِی نخی و تِی خشک. کاربر می‌بایست ابتدا، آلودگی‌های خشک را به وسیله جارو از سطح محیط پاک کند و سپس به وسیله تِی نخی خیسانده شده در محلول شست‌وشو، اقدام به پاک‌سازی محیط از آلودگی‌های چسبیده به آن کند. همچنین باید پس از تمیز کردن محیط، آب آلوده به جا مانده از تِی نخی را از کف محیط جمع آوری کرد. سپس باید با باز گذاشتن در و پنجره‌های محیط، برای جریان یافتن بهتر هوا، اقدام به خشک کردن کف محیط نمود.

ایراد‌های شیوه نظافت دستی

  1. مهم‌ترین ایرادی که به نظافت دستی در نسبت با استفاده از کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری وارد است، جابه‌جایی آلودگی‌ها بر روی محیط از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. مسئول نظافت دستی بعد از این‌که با تِی نخی آغشته به محلول نظافت یک نقطه از محیط را پاکسازی کرد، با گل‌آلود شدن سطح زیر تِی مواجه می‌شود و دیگر نمی‌تواند در این صورت به نظافت باقی نقاط محیط ادامه دهد. از همین رو وی اقدام به شست‌وشوی تِی در همان سطل پر از محلول شست‌وشو می‌نماید که سبب حل شدن آلودگی‌های چسبیده به تِی در درون مایع داخل سطل خواهد شد. پس از آن دوباره، با همان آلودگی‌ها، بقیه محیط را تِی می‌کشد که این کار باعث انتقال آلودگی‌ها به نقاط مختلف محیط می‌شود. می‌توان به راحتی تصور کرد که جابه‌جایی آلودگی‌ها درون محیطی مانند بیمارستان، چه فاجعه‌ای را می‌تواند به بار آورد.
  2. ایراد دیگر نظافت به شیوه‌ی دستی در مقایسه با کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری ، سرعت پایین فرایند این شیوه نظافت است. نظافت به شیوه‌ی دستی بسیار وقت‌گیر است و این وقت‌گیر بودن، کارفرما را برای پاکیزه نگه داشتن محیط ملزم به استخدام تعداد زیادی نیروی نظافتی می‌کند. استخدام نیروی بیش‌تر جدای از حقوق ماهیانه افراد، هزینه بیمه و مزایا را نیز بر شانه‌های مدیران و صاحبان کسب و کارها خواهد گذاشت. این در حالی است که ایشان می‌توانند همین هزینه‌ی مازاد را صرف آموزش بیش‌تر کارکنان خود کنند، تا بتوانند در کار خود تبحر بیش‌تری کسب نمایند.
  3. نظافت به شیوه‌ی دستی به رغم نیرو و انرژی زیادی که صرف آن می‌شود، دارای بازده بسیار پایینی است. نظافتچی به هر مقدار که در کار خود تبحر داشته باشد و با دقت آن را به انجام رساند، باز هم نمی‌تواند مانند یک دستگاه کفشوی صنعتی آلودگی‌ها را از سطح محیط جدا کند. نظافت دستی قابلیت استفاده بلافاصله پس از نظافت را از محیط می‌گیرد؛ چرا که محیط به طور کامل خشک نخواهد شد و باید برای این امر، مدتی را صبر نمود. همچنین در نظافت دستی مقدار زیادی آب و محلول شست‌وشو مصرف می‌شود که با همان مقدار منابع، دستگاه شست‌وشوی صنعتی می‌تواند محیط وسیعی را به طور کامل از آلودگی‌ها پاک کند.

انواع کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری :

به طور معمول از نظر منبع تغذیه، دستگاه کف شوی صنعتی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱) دستگاه‌هایی که به طور مستقیم از برق شهری استفاده می‌کنند که در آن‌ها کابل برق تعبیه شده است. ۲) دستگاه‌هایی که از جریان غیرمستقیم الکتریسیته استفاده می‌کنند. در این مدل ابتدا باتری‌های دستگاه باید شارژ شوند و پس از شارژ، می‌توان از دستگاه، بدون اتصال دستگاه به پریز برق، استفاده کرد. از نظر شیوه‌ی هدایت نیز دستگاه‌ کفشوی صنعتی، به دو گروه سرنشین‌دار و دستی تقسیم می‌شود.

شیوه کارکردِ نظافتی کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری :

بعد از این‌که کاربر دستگاه کف شوی صنعتی را در محیط مورد نظر خود مستقر نمود، با روشن کردن دستگاه، برس نظافتی شروع به دوران می‌کند. همچنین باید توجه داشت که یکی از مزیت‌های این نوع دستگاه، قابلیت تعویض برس بسته به جنس کف محیط است. دور بالای برس، دستگاه را قادر می‌سازد آلودگی‌های چسبیده به کف محیط را به راحتی جدا کند. در حین دوران برسِ کف شوی صنعتی ، محلول شست‌وشو از مخزن آب تمیز به سمت آن هدایت می‌شود که این محلول پاک کننده کمک می‌کند جدا کردن آلودگی‌ها به وسیله برس به راحتی انجام شود. همچنین این کار با لغزنده کردن محیط و حل کردن آلودگی‌های جدا شده از کفِ محیط درون محلول پاشیده شده، جمع آوری آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.

هنگام هدایت دستگاه کف شوی صنعتی به جلو توسط کاربر، آلودگی‌های حل شده درون محلول شستشو که از کف محیط جدا شده‌اند به سمت عقب دستگاه هدایت می‌شوند. در قسمت عقب، تِی دستگاه قرار دارد که می‌تواند آلودگی‌ها را در نقطه‌ای جمع و آن‌ها را آماده مکش کند؛ به نحوی که حتی بلافاصله می‌تواند محل نظافت شده را لمس نمود و خشکی آن را حس کرد. طراحی تِی کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری  به شکلی بوده که طول آن از پهنای دستگاه بیش‌تر باشد، تا درصد باقی ماندن آلودگی‌ها پاشیده شده به اطراف را به صفر برساند. همچنین با ارگونومی تِی دستگاه اسکرابر باعث حفظ قابلیت جمع‌آوری آلودگی‌ها را در نقطه‌‌ی مرکزی تِی شده که در نتیجه سیستم قوی مکش دستگاه به راحتی می‌تواند آلودگی‌ها را از آن نقطه جمع آوری و به سمت مخزن آب کثیف هدایت کند.

تا به این‌جا تا حدودی با شرایط نظافت دستی و نحوه عملکرد کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری آشنا شدیم. بهتر است در ادامه به تاثیر این نوع تجهیزات در بهره‌وری بپردازیم.

دستگاه کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری

بهتر است قبل از بررسی تاثیر دستگاه کفشوی صنعتی در بهره‌وری، به خود این مفهوم بپردازیم. بهره‌وری عبارت است از مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده، بدون کاهش کیفیت؛ یعنی اثر بخشی به همراه کارآیی. به طور خلاصه بهره‌وری به این مفهوم است که در قیاس با بهره‌برداری‌ای که دریافت کننده خدمات از خدمت‌های ارائه شده می‌کند، هزینه‌های کمی صرف دریافت خدمات می‌شود.

دستگاه کف شوی صنعتی این قابلیت را دارد که در زمانی کوتاه، مساحتی وسیع را آلودگی‌زدایی کند. اما باید این را در نظر داشت که برای خرید دستگاه کف شوی صنعتی، کارفرما باید ابتدا هزینه‌ی زیادی را پرداخت کند و پرداخت این هزینه می‌تواند او را از انجام این کار منصرف کند. اما او قبل از آن‌که تصمیم بگیرد به جای استفاده از دستگاه کف شوی صنعتی اقدام به استخدام کارگر نظافتی کند، باید به یک سری نکات توجه کند.

دستگاه کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری
  1. کارفرما می‌تواند به هزینه خرید دستگاه کف شوی صنعتی، به مثابه یک سرمایه گذاری نگاه کند. خرید دستگاه کف شوی صنعتی درست است که هزینه اولیه سنگینی را به کارفرما تحمیل می‌کند، اما این دستگاه مانند یک وسیله مصرفی نیست که پس از مدتی استفاده، مصرف و تمام شود. جدای از خرید اولیه دستگاه، تنها هزینه‌هایی که در طولانی مدت به کارفرما تحمیل می‌شود وسایل مواد مصرفی آن است. این نکته باعث می‌شود بهره‌وری آن مرکز در طولانی مدت بالا رود و هزینه صرف شده جبران شود.
  2. کارفرما می‌تواند با به کارگیری یک کاربر مجرب برای کار با دستگاه کف شوی صنعتی، به جای به کارگیری چندین کارگر برای نظافت دستی، از هزینه‌های طولانی مدت خود بکاهد که این کار موجب افزایش بازده و بهره‌وری در کل آن صنعت و مکان می‌شود.
  3. کارفرما می‌تواند با استفاده از کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری در مقایسه با نظافت دستی، کیفیت، کمیت و سرعت پاکیزگی محیط را افزایش دهد. پاکیزگی دائمی محیط باعث می‌شود سایر ساکنان، کارکنان و حتی افرادی که در آن مجموعه در حال رفت‌وآمد هستند، با روحیه بهتری به کار خودشان ادامه دهند و این عمل باعث می‌شود که حتی در کوتاه مدت هم بهره‌وری وبازده آن محل افزایش پیدا کند.
نتیجه‌گیری:

شیوه عملکرد دستگاه کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری  در مقایسه با نظافت دستی محیط، می‌تواند بازده و بهره‌وری محیط کار را افزایش دهد. در ادامه به طور خلاصه به بررسی مطالب گفته شده می‌پردازیم.

  1. دستگاه کف شوی صنعتی می‌تواند با استفاده از قدرت دوران برس خود، اقدام به پاکیزه کردن اصولی محیط کند. این در حالی است که در نظافت دستی هر چقدر هم نظافتچی ماهر باشد، این میزان از نظافت اتفاق نمی‌افتد، پس این عمل کیفیت پاکیزگی محیط را افزایش می‌دهد.
  2. دستگاه کف شوی صنعتی می‌تواند با صرفه جویی در هدر رفت سرمایه، انرژی و مواد اولیه‌ای مانند محلول شست‌وشو و آب، از هدر رفت سرمایه جلوگیری کند و بهره‌وری را افزایش دهد.
  3. دستگاه کف شوی صنعتی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محیط وسیعی را پاکسازی کند و بدون این‌که ذره‌ای رطوبت از خود در محیط به جا بگذارد، محیط را نظافت نماید. این عمل می‌تواند به سهولت آمد و شد در محیط کمک کند و بهره‌وری محیط را افزایش دهد. در حالی که در نظافت دستی علاوه بر این‌که نظافتچی مدت زمان زیادی در محیط مشغول به کار است، بعد از اتمام کار باید مدتی محیط به حال خود رها گردد تا به طور کامل خشک و قابل رفت‌‌وآمد شود.
  4. به استفاده از دستگاه کف شوی صنعتی در یک محیط، می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کرد. استفاده از این دستگاه در طولانی مدت، هزینه‌های هنگفتی را که صرف پاکیزه نگه داشتن محیط می‌شود کاهش می‌دهد و می‌تواند بازده محیط و در نتیجه‌ی آن میزان بهره‌وری محل کار را افزایش دهد.
  5. استفاده از دستگاه کف شوی صنعتی موجب می‌شود محیط مورد نظر، همیشه پاکیزه نگه داشته شود و یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نظافت گردد. این کار باعث تقویت روحیه و نشاط کارکنان و مراجعان در آن محیط می‌شود و نتیجه‌ی آن افزایش میل آن‌ها به کار است که در نهایت موجب افزایش بازده و بهره‌وری آن‌ها و محیط می‌شود.
شرکت کرشا تولید کننده انواع کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری

شرکت کوشا اندیش شاهکار (کرشا) با کمک گرفتن از فناوری روز دنیا، نانو، دست به تولید انواع ماشین آلات نظافتی و کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری زده است. از این محصولات می‌توان در اماکن مختلف از جمله بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، صنایع، بیمارستان‌ها، ادارات، مجتمع‌های مسکونی و … استفاده کرد. شرکت کرشا در بازاری سراسر رقابتی سربلند بوده و جایگاه خود را تثبیت کرده است. این برند با پشتوانه دانش و تلاش بومی، افتخار عنوانِ اولین تولید کننده ماشین آلات نظافتیِ غرب آسیا و ایران را از آن خود کرده است.

شرکت کرشا با ارائه گارانتی یک‌ساله بدون قید و شرط و ده سال خدمات پس از فروش به مشتریان، کیفیت محصولات خود را تضمین کرده است. محصولات این شرکت به دلیل استفاده از مواد و قطعات ساخته شده در داخل کشور، در روند تولید و خدمات پس از فروش، به طور کامل به پشتیبانی و رفع نیاز مشتریان خود پرداخته است. همچنین دلیل بومی بودن محصولات، تجهیزات نظافتی شرکت کرشا، با هزینه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به خرید نمونه‌های مشابه خارجی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره انواع کف شوی صنعتی و تاثیر آن در بهره‌وری و دریافت مشاوره، تلفن  ۷۹۴۴۷-۰۲۱  و سایت  www.kershagroup.comپاسخگوی شما است.