دستگاه نظافتی کرشا
نظافت با ماشین اسکرابر , ماشین کف شور

خرید و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور باید از جنبه‌های مختلف به خصوص از لحاظ اقتصادی به‌صرفه باشد و خریدار در مقایسه با نظافت به روش سنتی از مزایای بیشتری برخودار شود. در این مقاله هزینه‌های نظافت سنتی و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین‌ کف‌شور مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر در گوگل جستجو کنید امروزه نظافت محیط یک چالش جدی در بخش‌های غیرخانگی شده است. اگر در محیط‌های بزرگ و پرترافیک نظافت به شیوه منظم و اصولی صورت نگیرد، آن محیط با مشکل و خلل در ارائه خدمات مواجه می‌شود. فرایند نظافت ممکن است به روش سنتی و دستی و یا به صورت مکانیزه صورت گیرد.

در نظافت سنتی باید نیرو یا نیروهای نظافتی گوناگونی استخدام شود. نیروهای استخدامی به وسیله جارو، تی و سطل آب اقدام به نظافت سطوح مختلف می‌کنند. معمولا مدیران مجموعه‌ها از نظافت به روش سنتی و دستی به دلایل زیادی راضی نیستند و از آن طرف نیز موانعی برای استفاده از ماشین‌آلات نظافتی برایشان وجود دارد که باعث می‌شود از این امر صرف‌نظر کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌های نظافت صنعتی مانند نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور ساخته شده‌اند که کل چرخه نظافت یک محیط را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند. این ماشین‌ها با حذف و به حداقل رساندن دخالت انسانی، کیفیت در امر نظافت را افزایش و هزینه‌های نظافت را نیز کاهش دادند. تابه‌حال ماشین‌های نظافتی گوناگونی در سراسر دنیا ساخته شده‌اند که هرکدام کارایی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و برای محیط‌های مختلفی قابل استفاده هستند.

نظافت سطوح کف نسبت به سایر سطوح از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه سطح تماس افراد و اشیا با آن بیشتر بوده و به این دلیل آلودگی بیشتری نیز دارد. نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور مخصوص نظافت سطوح کف هستند که بسیار کاربردی نیز می‌باشند. در نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور ، آب و مواد شوینده از مخزن آب تمیز به روی سطح پاشیده شده و سپس به وسیله فرچه‌های تعبیه شده در جلو دستگاه، کف شسته می‌شود. بعد از شستشو، آب کثیف به وسیله تی تعبیه شده در انتهای دستگاه، جمع و به مخزن آب کثیف هدایت می‌شود. در این مکانیسم نظافت با بالاترین کیفیت و سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور در مدل‌های متنوعی در حال تولید است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و خریدار باید باتوجه به نیازهایش، اقدام به انتخاب و خرید آن کند. (در این رابطه مقاله «مهم‌ترین دلایل خرید دستگاه نظافتی برای کرونا» را بخوانید.) ماشین‌آلات نظافتی می‌توانند در کسری از زمان، آلودگی، گرد و غبار، چربی‌ها، ویروس‌ها، میکروب‌ها و سایر آلودگی‌ها را از بین ببرند.

ماشین‌ کف‌شور و مقایسه هزینه با نظافت سنتی

شاید به نظر برسد که نظافت به روش سنتی یک روش ساده برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، اما در نظافت بخش غیرخانگی، هزینه‌های کار مربوط به نظافت دستی بسیار بیشتر از خرید و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور است. به بیانی دیگر، صرفه‌جویی در هزینه تجهیزات، لزوما به معنای پس‌انداز پول نیست. برای قضاوت صحیح بین هزینه نظافت در روش سنتی و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور باید بررسی دقیق‌تری داشته باشیم که در ذیل به موارد اصلی اشاره می‌کنیم:

  1. هزینه استخدام پرسنل نظافتی و خرید و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور :

در نظافت سنتی باید یک تا چند پرسنل نظافتی استخدام شود تا به صورت منظم و متمرکز به نظافت محیط بپردازند. نظافت در مجتمع‌های بزرگ تجاری، هتل‌ها، برج‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کارخانجات تولیدی و صنعتی هرکدام نیازمند چندین نیروی نظافتی هستند که بسته به مساحت و ترافیک محیط، این تعداد متغیر است. اگر میانگین پرسنل نظافتی مورد نیاز را چهار نفر حساب کنیم و محقوق ماهیانه هر نفر حداقل سه میلیون تومان در ماه باشد، سالیانه برای چهار نفر پرسنل نظافتی باید حدود 144 میلیون تومان هزینه پرداخت کرد. البته این میزان، حداقل هزینه است. قابل ذکر است هزینه کار حدود 80 درصد از کل هزینه نظافت را شامل می‌شود. اما در نظافت صنعتی و در حالت استفاده و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور نیاز به نیروی انسانی به شدت کاهش پیدا ‌می‌کند. چرا که ماشین‌آلات نظافتی تمام چرخه نظافت را به صورت خودکار انجام داده و اپراتور دستگاه صرفا هدایت کننده آن است. در این صورت با خرید یک اسکرابر باکیفیت داخلی که از ضمانت و خدمات پس از فروش فعال و قوی نیز برخودار باشد، هزینه خرید ظرف چندین ماه برای خریدار برمی‌گردد و در بلندمدت نیز هزینه‌های نظافت نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. این نکته را نیز باید اضافه کرد که هر نیروی نظافتی در یک ساعت می‌تواند حدود 100 مترمربع از محیط را تمیز کند اما با استفاده از ماشین اسکرابر و ماشین کف شور، با هربار شارژ کامل در یک ساعت می‌توان 1500 تا 2800 مترمربع از سطوح را نظافت کرد. ضمن این‌که کیفیت نظافت با استفاده از ماشین‌آلات نظافتی قابل قیاس با نظافت سنتی نیست.

  1. میزان مصرف آب و مواد شوینده:

در ماشین اسکرابر و ماشین کف شور برای نظافت، آب و مواد شوینده در مخزنی که برای این امر در دستگاه اختصاص پیدا کرده، ریخته می‌شود و سپس در حین شستشو، آب و مواد شوینده مصرف می‌شود. در این مکانیسم آب به میزان بسیار کم اما کافی استفاده شده و هدررفت آب نیز وجود ندارد. اما در نظافت به روش سنتی میزان مصرف آب به دلیل هدررفت، بسیار زیاد است. به طور میانگین برای نظافت 1500 مترمربع با استفاده و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین ‌کف‌شور، چیزی در حدود 50 لیتر آب مورد نیاز است. اما در نظافت به روش سنتی، این مقدار، حداقل پنج برابر است. همچنین میزان استفاده از مواد شوینده نیز به تناسب مصرف آب افزایش پیدا می‌کند. لذا با استفاده از ماشین اسکرابر و ماشین کف شور میزان مصرف آب و مواد شوینده در مقایسه با نظافت به روش سنتی حداقل 5 برابر کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن هزینه‌ها نیز به طور محسوسی کم می‌شود.

  1. هزینه بهره‌وری:

یکی از موارد مورد توجه برای ارگان‌ها و مجموعه‌هایی که به فکر افزایش کارایی خود هستند، موضوع بهره‌وری است. اگر در تعریفی ساده بخواهیم بهره‌وری را توضیح دهیم، یعنی میزان خروجی و سود سازمان نسبت به هزینه‌ها. یعنی اگر سازمانی بتواند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه‌های سازمانی خود کم کند، می تواند بگوید بهره‌وری ایجاد کرده است. بهره‌وری از دو مقوله اثربخشی و کارایی تشکیل شده است.

اثربخشی (effectiveness) به معنای میزان فعالیت‌های تحقق‌یافته برنامه‌ریزی‌شده است. به بیانی دیگر هرگاه شاخص‌هایی مرتبط با برنامه‌ریزی و با محوریت زمان داشته باشیم، از اثربخشی صحبت کرده‌ایم. همچنین کارایی (efficiency) به معنای رابطه میان نتایج بدست آمده با منابع استفاده‌شده است. به بیان دیگر هرگاه شاخص‌هایی مرتبط با کار و منابع تعریف کردیم، یا هرگاه صحبت از پول به میان آمد، از کارایی صحبت کرده ایم. به‌عنوان مثال اتمام پروژه با بودجه مصوب، استفاده از حداقل نیروی انسانی، هزینه های تعمیرات و نگهداری.

استفاده از ماشین‌آلات نظافتی موجب اثرگذاری بر هر دو شاخص اثربخشی و کارایی شده و بهره‌وری را در آن نهاد بالا می‌برد. استفاده و نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور موجب می‌شود نظافت هم با کیفیت بیشتری انجام شود و هم نظافت در زمان کمتری در مقایسه با نظافت به روش دستی و سنتی صورت گیرد.

  • مجموع بررسی‌های فوق این نتیجه را می‌رساند که نظافت با ماشین اسکرابر و ماشین کف شور در مقایسه با نظافت به روش سنتی صرفه اقتصادی بیشتری داشته و از جنبه‌های دیگر نیز استفاده از آن به صرفه‌تر است.