استفاده از تجهیزات نظافتی کرشا

نظافت یکی از دشوارترین و مهم‌ترین بخش‌ها در مدیریت مکان‌ها بخصوص مراکز بهداشتی، آموزشی، تجاری و صنعتی است که استفاده از تجهیزات نظافتی آن را آسان کرده. ما در این‌جا اشاره کوتاهی به برخی از چالش‌ها و مشکلات نظافتی در این مکان‌ها نموده و آن‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم. در اماکن صنعتی که آلودگی‌های روغنی فراوان است، پاک نمودن تمام آلاینده‌ها با شیوه‌های سنتی نظافت فرآیندی دشوار خواهد بود.

در محیط‌های خانگی همانند منازل و ادارات کوچک، می‌توان به‌سادگی آلودگی‌های سطحی را نظافت کرد اما شستشو و نظافت سطوح مناطق وسیع به شکل کامل، زمان‌بر است و نیاز به‌صرف انرژی زیادی دارد. در هتل‌ها و محیط‌های تجاری نیز به دلیل وسعت بالای محیط، رفت‌وآمد زیاد و وجود راهروهای باریک، فرآیند نظافت سنتی با چالش‌های مختلفی مواجه است و استفاده از تجهیزات نظافتی ، بهترین راه‌حل برای حل این مشکلات نظافتی است.

استفاده از تجهیزات نظافتی چیست ؟

امروزه نظافت به شکل تخصصی بررسی و از آن به‌عنوان نظافت صنعتی یاد می‌شود. در ابتدا باید بدانیم که آیا نظافت و نظافت صنعتی باهم تفاوت دارند یا خیر. پس از آن و بعد از شناخت کامل، به مزایایی که نظافت صنعتی به همراه دارد، پرداخته خواهد شد. نظافت به‌عنوان یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر از زندگی هر فردی است که علاوه بر نظافت شخصی، نظافت عمومی را هم دربر می‌گیرد. در حوزه نظافت صنعتی، دستگاه‌ها و ابزارهای متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به‌طور مختصر به بعضی از این دستگاه‌ها اشاره می‌شود.

استفاده از تجهیزات نظافتی یعنی عملیات پاک‌سازی محیط‌های صنعتی همچون انبار، کارخانه، بیمارستان، مراکز آموزشی، اداری- تجاری است که هدف از آن، به وجود آوردن محیط کاری بهداشتی و ایمن برای کارگرانی است که ساعت‌های پی‌درپی در آن‌جا مشغول کار هستند. انجام عملیات نظافت، معمولاً بعد از تخلیه محیط از افراد انجام می‌گیرد؛ در زمانی که محل توسط کارگران و کارمندان آن ترک شده یا موقعی که تعداد کمی مشغول کار هستند. از آن‌جایی که هدف از استفاده از تجهیزات نظافتی بالابردن بازدهی محیط کار، پایین آوردن آلودگی‌های صنعتی، افزایش کیفیت محصولات و بهره‌وری بالای آن‌ها است، برخلاف روش سنتی نیازی به وقفه در کار و تخلیه افراد ندارد. در حال حاضر با پیشرفت علم و فنّاوری، عملیات شستشو با استفاده از تجهیزات نظافتی انجام می‌گیرد که این‌ تجهیزات شامل اسکرابر صنعتی، واترجت صنعتی، جاروبرقی صنعتی و سوئیپر صنعتی و… می‌شود. استفاده از تجهیزات نظافتی متناسب با کاربردی که دارند، برای از بین بردن روغن، لکه‌ها، زنگ بری و سایر آلودگی‌های مضر از سطح قطعات، فلزات،‌ محصولات و سطوح کف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت استفاده از تجهیزات نظافتی سنتی و صنعتی

نظافت محیط کار، منزل، محیط‌های شهری و عمومی باید هرروزه و به‌صورت منظم انجام گیرد، تا بتوانیم محیطی پاک و به‌دوراز هرگونه آلودگی و بیماری داشته باشیم. از جمله نتایجی که نظافت به دنبال دارد، می‌توان به زیبایی، جلوگیری از ایجاد بیماری، بالا بردن طول عمر سطوح و... اشاره کرد. برای نظافت هر محیطی روش خاصی وجود دارد؛ مثلاً روشی که با استفاده از تجهیزات نظافتی در محیط صنایع و کارخانه به کار می‌رود، به دلیل وجود یک سری آلودگی‌ها، متفاوت با محیط منزل است. نظافت صنعتی به فن‌ها و روش‌هایی اطلاق می‌شود که تنها مختص محیط‌های بزرگ و صنعتی، جهت از بین بردن آلودگی‌ها و زدودن موادی خاص از محیط است. به دلیل متفاوت بودن روش‌های نظافت، از دستگاه‌های مختلفی هم استفاده می‌شود که کاملاً با تجهیزات نظافت در منزل فرق دارد. این تجهیزات ممکن است از نظر ابعاد، شیوه عملکرد و توان با هم تفاوت داشته باشند.

نظافت صنعتی به چه نوع تجهیزاتی نیاز دارد؟

نظافت صنعتی، باید بدون وقفه در فرآیند تولید و با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی و کارآمد انجام شود. استفاده از تجهیزات نظافتی نیز، با حداکثر سرعت و انعطاف‌پذیری بالا عملیات نظافت را انجام می دهد و در نتیجه، این تجهیزات باید برای نیازهای مختلف شخصی‌سازی شوند. برخی از این خدمات که با استفاده از تجهیزات نظافتی انجام می شود که در قبل به توضیح آن پرداخته شد، عبارتند از:

  • شستشوی روزانه سطوح
  • شستشوی تجهیزات و ماشین‌آلات
  • شستشوی فرش و موکت
  • شستن شیشه‌ها
  • نظافت محل بارگیری
  • جمع‌آوری زباله‌ها
  • شستشوی سرویس‌های بهداشتی
  • نظافت خط تولید و سالن‌ها

تجهیزات مختلفی برای نظافت مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تجهیزات شستشوی دستی و تجهیزات شستشوی صنعتی تقسیم کرد.

تجهیزات شستشو دستی

کیفیت نظافت با این تجهیزات، بستگی به عملکرد فردی کاربر دارد و هراندازه فرد تلاش بیشتری برای پاک کردن سطح و محیط انجام دهد، نتیجه بهتری را کسب می‌کند. یکی از پرکاربردترین این تجهیزات، دستمال است که در انواع و جنس‌های مختلفی وجود دارد. ازجمله این‌ها، می‌توان به دستمال‌های قدیمی نخی، دستمال‌های حوله‌ای، دستمال نم‌گیر و… اشاره کرد که جهت شستشوی انواع سطوح استفاده می‌گردد و هیچ‌گونه خط و خشی روی سطوح به وجود نمی‌آورد. یکی دیگر از این تجهیزات، سطل آب است که برای ایجاد رطوبت روی سطوح استفاده می‌شود.

تجهیزات شستشو صنعتی یا مکانیکی

این تجهیزات، نیاز به برق شهری یا باتری دارند و استفاده از آن‌ها، سبب پایین آمدن سختی کار و بالا رفتن سرعت عمل زمان نظافت و کارآمدتر شدنش می‌گردد. برای شستشوی انواع سطوح سخت، تجهیزات نظافتی مورد نیاز آن نیز متفاوت است.

#استفاده از تجهیزات نظافتی #استفاده از تجهیزات نظافتی #استفاده از تجهیزات نظافتی #استفاده از تجهیزات نظافتی #استفاده از تجهیزات نظافتی #استفاده از تجهیزات نظافتی

 

انواع تجهیزات شستشو و نظافتی

انواع تجهیزات فتی صنعتی

در حوزه استفاده از تجهیزات نظافتی ، دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که به شکل تخصصی جهت انجام کار مخصوصی طراحی و تولیدشده است. از میان این دستگاه‌ها می‌توان به اسکرابر، سوئیپر، جاروبرقی صنعتی، واترجت و… اشاره کرد. به‌کارگیری این دستگاه‌ها به شکل اختصاصی، به گونه قابل‌توجهی باعث بالا رفتن سطح کیفیت نظافت می‌گردد. در ادامه به کاربرد استفاده از تجهیزات نظافتی می‌پردازیم.

اسکرابر: یکی از مشکلات نظافت در محیط‌های پرتردد، شستشوی سطح زمین است؛ زیرا با شستشو به روش سنتی، زمین درنهایت به‌طور کامل خشک نمی‌گردد. در این محیط‌های پرتردد، اگر زمین به‌سرعت و کاملا خشک نگردد علاوه برافزایش احتمال لغزش و سقوط، انتقال آلودگی‌ها از طریق کفش‌ها و درنهایت کثیف‌تر شدن سطح زمین وجود دارد. از طرف دیگر استفاده از روش سنتی به دلیل پایین بودن سرعت تی و مصرف بالای آب، یکی از مشکلات درزمینه نظافت است. پس بهتر است به‌جای استفاده از روش سنتی، استفاده از تجهیزات نظافتی را انجام دهیم. از این نظر، اسکرابر دستگاه مکانیزه‌ای است که جهت شستشوی سطح زمین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه به شکل تخصصی جهت شستشو و خشک‌کردن انواع سطح زمین طراحی شده است و بدون نقص این کار را انجام می‌دهد. استفاده از دستگاه اسکرابر، مزایایی ازجمله شستشوی سریع، خشک‌کردن هم‌زمان، جمع‌آوری آب و آلودگی، عدم انتقال آلودگی به سایر قسمت‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب و مواد شوینده و کاهش هزینه‌های مربوط به نظافت را در بر دارد.

جاروبرقی صنعتی: سازوکار این دستگاه، مشابه با جاروبرقی است و جهت جمع‌آوری آلودگی‌ها و ضایعات از سطوح مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی این ماشین نظافت صنعتی، دارای قدرت مکش بالا، ظرفیت مخزن بیشتر و جنس بدنه محکم‌تری است. جاروبرقی صنعتی یکی از تجهیزات نظافتی پیشرفته است که در انواع مختلفی طراحی‌شده و جهت استفاده در صنعت داروسازی، صنایع غذایی، جمع‌آوری مواد پودری و جمع‌آوری مایعات روغنی سنگین به کار گرفته می‌شود.

سوئیپر شهری: این دستگاه  برای استفاده در محیط‌های شهری، خیابان‌ها، جاده و… به‌کار گرفته می‌شود. سوییپر نوعی دستگاه صنعتی است که به شکل حرفه‌ای سطح زمین را جارو می‌نماید و کلیه آلاینده‌ها را با مکش قوی جمع‌آوری می‌نماید. برس‌های این دستگاه، وظیفه جمع‌آوری انواع آلاینده‌های ریز و درشت را دارد که در نتیجه، این تجهیزات از دقت، کیفیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند.

واترجت صنعتی: واترجت صنعتی یا دستگاه کارواش صنعتی، از تجهیزات نظافتی است که با تبدیل آب فشار معمولی به آب فشارقوی، قادر است انواع آلاینده‌ها را از سطوح شستشو نماید. این در حالی است که انجام این کار، توسط سایر تجهیزات نظافتی امکان‌پذیر نیست

سایر تجهیزات نظافت صنعتی

انتخاب دستگاه مناسب با هدف، هم می‌تواند تضمین‌کننده رفع کامل آلودگی‌ها از تمامی سطوح باشد و هم مانع هرگونه آسیب به سطوح در حین عملیات می‌گردد. پس بهتر است برای خریداری دستگاه‌ها و استفاده از تجهیزات نظافتی از کارشناسان مربوطه مشاوره گرفت. در ادامه نیز به معرفی سایر این تجهیزات می‌پردازیم.

دستگاه‌های دیگری در گروه استفاده از تجهیزات نظافتی قرار دارند که در جهت تکمیل فرآیند نظافت به کار می‌روند. این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

-پولیشر: که برای جلا بخشی و لایه‌برداری سبک سطوح به‌کاربرده می‌شود.

-مبل شوی: دستگاه تخصصی جهت شستشوی مبلمان و خشک‌کردن کامل آن پس از شستشو است.

-فرش شوی و موکت‌شوی: این دستگاه در دو نوع صنعتی و خانگی برای مصارف مختلف جهت شستشوی فرش و موکت مورداستفاده قرار می‌دهد.

-نماشوی: جهت شستشوی شیشه و نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از تجهیزات نظافتی

استفاده از تجهیزات نظافتی جدید در عملیات نظافت، مزایا و معایبی دارد که مزایای شستشو و نظافت کلیه سطوح در اماکن مختلف با استفاده از تجهیزات نظافتی می‌توان شامل موارد زیر است:

  • افزایش سرعت فرایند نظافت و کاهش زمان شستشوی سطوح در استفاده از تجهیزات نظافتی
  • کاهش هزینه به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب، مواد شوینده و نیروی خدماتی با استفاده از تجهیزات نظافتی
  • سازگاری با محیط‌زیست به علت صرفه‌جویی در مواد شوینده مضر و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب در حین عمل نظافت و شستشو با استفاده از تجهیزات نظافتی
  • کاربری آسان و کیفیت بالا در استفاده از تجهیزات نظافتی
  • عدم نیاز به تکرار مجدد عملیات نظافت در استفاده از تجهیزات نظافتی
  • بالا رفتن کیفیت نهایی نظافت در استفاده از تجهیزات نظافتی
  • حفظ بهداشت محیط و افزایش رضایت افراد در استفاده از تجهیزات نظافتی
  • امکان استفاده در تمامی شرایط کاری در استفاده از تجهیزات نظافتی

مأموریت نظافت صنعتی

ضمن وجود استانداردها و قوانین ایمنی در صنعت، مسئله نظافت در محیط‌های صنعتی تبدیل به یک چالش‌ شده است. چرا که فرآیندهای نظافتی، باید سطح نیروهای مشغول به کار و ایمنی محیط را بالا ببرد. درنتیجه استفاده از ماشین‌‌آلات صنعتی، جهت جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط از موارد لازم برای نظافت محیط‌های صنعتی است. از نتایج استفاده از تجهیزات نظافتی که محیط تمیز به دنبال دارد، می‌توان به بالا بردن سلامت کارمندان و به حداکثر رساندن بازدهی تولید است.

تجهیزات نظافتی کرشا

شرکت کوشا اندیش شاهکار از ارائه‌دهندگان دستگاه‌های مکانیزه نظافت صنعتی، ازجمله انواع اسکرابر صنعتی، سوئیپر و… است. محصولی که در داخل تولید می‌شود امکان پشتیبانی را برای آن فراهم می‌گردد و در نتیجه، محصولات کرشا، که از بهترین برندهای داخلی ایران است، از یک سال ضمانت بی‌قیدوشرط و ده سال خدمات پس از فروش برخوردار هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در ارتباط با استفاده از تجهیزات نظافتی با شماره تلفن ۷۹۴۴۷-۰۲۱ و سایت www.kershagroup.com در ارتباط باشید.