دستگاه اسکرابر و راهنمای سرویس و نظافت آن

دستگاه اسکرابر یکی از رایج‌ترین ابزارهایی است، که برای نظافت مکانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها در حقیقت عملکردی مشابه تی دارند؛ اما به دلیل مکانیزه بودن، این عمل را با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌دهند.

مزایای استفاده از دستگاه اسکرابر

دستگاه اسکرابر یک دستگاه بسیار پیشرفته است، که شستشوی انواع سطوح را با دقتی بالا و سرعتی مثال زدنی به انجام می‌رساند. این دستگاه انواع مختلفی دارد و برای کار در انواع شرایط مختلف طراحی شده است.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده دستگاه اسکرابر ، این است که برای انجام فرآیند شستشو، نیازی نیست محل شستشو تخلیه شود. معمولا برای انجام شستشو به وسیله تی، لازم است افراد محیط را ترک کنند تا حرکت آن‌ها باعث ایجاد لک روی سطح نشود. اما با استفاده از دستگاه اسکرابر، می‌توان همزمان با استفاده از فضا، آن را تمیز نیز کرد. دلیل این امر این است که دستگاه اسکرابر، عملیات شستشو و خشک‌سازی را به صورت همزمان انجام می‌دهد.

دستگاه نظافتی کرشا
دستگاه اسکرابر
کفشوی صنعتی کرشا
دستگاه اسکرابر

اجزای دستگاه اسکرابر و نحوه نگهداری از آن‌ها

با وجود این که دستگاه اسکرابر می‌تواند وظایف مختلفی را به انجام برساند، اجزای تشکیل دهنده آن چندان پیچیده نیستند. با این حال، مانند هر دستگاه مکانیکی دیگری، اجزای دستگاه اسکرابر نیز به مراقبت نیاز دارند. پیش از هر چیز، لازم است در هنگام راه‌اندازی دستگاه به دفترچه راهنمای آن توجه داشت. عدم رعایت آنچه که در دفترچه راهنمای این محصول ذکر شده، می‌تواند باعث خرابی آن شود.

  • تی و سری

تی بخشی از دستگاه است، که مستقیما با سطح در تماس است. تی یا سری اسکرابر لازم است به صورت مرتب و روزانه مورد بررسی قرار بگیرد؛ تا بتواند عملیات نظافت را با دقت بالا به انجام برساند. بهترین روش برای شستشوی تی، استفاده از فشار آب است. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای افزایش طول عمر این بخش از دستگاه اسکرابر انجام دهید، برعکس کردن آن به صورت دوره‌ای است. با این کار، استهلاک سطح سری کاهش پیدا کرده و می‌‌توانید از آن برای مدت بیشتری استفاده کنید.

  • بخش مکش

پس از انجام شستشو، بخش مکش، بلافاصله آب کثیف حاصل از شستشو را جذب می‌کند تا زمین خشک شود. برای این که این فرآیند به درستی صورت گیرد، لازم است لوله مکش باز باشد. وجود آلودگی‌ها و سایر موانع می‌تواند باعث انسداد این لوله شود.

  • مخزن آب کثیف

اسکرابرها معمولا دارای دو و بعضا دارای سه مخزن هستند. یکی از این مخازن، مخزن آب کثیف است. پس از انجام عمل شستشو، آب کثیف حاصله توسط بخش مکش به این مخزن هدایت می‌شود. برای جلوگیری از رسوب آلودگی در این مخزن، بهتر است این بخش نیز به صورت روزانه تنظیف شود. می‌توان این مرحله را پس از شستشو، یا پیش از فعال کردن دستگاه انجام داد.

مخزن آب کثیف معمولا به راحتی از دستگاه جدا می‌شود. پس از باز کردن این بخش، باید تمام قسمت‌های آن از جمله درپوش و شلنگ ورودی تمیز شوند و سپس در جای خود قرار گیرند. تمیز کردن فیلتر نیز از سایر اعمالی است که، در این بخش نباید را آن فراموش کرد.

  • مخزن آب تمیز

مخزن آب تمیز، از حساسیت کمتری نسبت به مخزن آب کثیف برخوردار است. به همین دلیل، می‌توان دوره نظافت آن را ماهی یک بار در نظر گرفت. از اجزای مهمی که در نظافت این بخش، باید حتما نظافت و شستشود بشود، فیلتر آب تمیز است. این کار باعث افزایش بازدهی دستگاه خواهد شد. همچنین قطعات و مواد درشت را در خود نگه می‌دارد.

  • سایر اجزا

اجزای مصرفی دیگر دستگاه اسکرابر نیز، مانند اجزای اصلی آن بهتر است به صورت دوره‌ای بررسی شوند. این عمل کمک می‌کند که فرآیند نظافت با حداکثر توان انجام شود. در نتیجه،‌امر امر باعث می‌شود بازدهی دستگاه همچنان بالا بماند.

از جمله این اجزا می‌توان به تیغه لاستیک تی، فیلترها و برس اشاره کرد. با این که خود شما نیز به راحتی می‌توانید این اجزا را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز تعویضشان کنید، اما بهتر است اسکرابر به صورت دوره‌ای توسط یک متخصص نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

توجه به وضعیت دستگاه اسکرابر

مثل سایر دستگاه‌های مکانیکی، دستگاه اسکرابر نیز پس از مدتی ممکن است با ایراداتی مواجه شود. به همین دلیل، لازم است وضعیت دستگاه به صورت مرتب مورد پایش قرار بگیرد.

ایرادات احتمالی در دستگاه اسکرابر، چیزی نیست که به یک‌باره ایجاد شده باشند. این مسائل معمولا حاصل استهلاک دستگاه اسکرابر هستند. به همین دلیل سرویس کردن دوره‌ای دستگاه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جدا از سرویس‌های دوره‌ای، لازم است کاربرِ دستگاه هر گاه متوجه ایجاد تغییری در کاربری آن شد، دستگاه را مورد بررسی قرار دهد. برای مثال، در اسکرابرهایی که از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند، کم شدن توان دستگاه می‌تواند نتیجه ضعف باتری باشد. در چنین شرایطی، لازم است نسبت به تعویض باتری دستگاه اقدام کرد.

مثال دیگر، تغییر صدای دستگاه است. این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای عیب‌یابی در چنین مواردی، لازم است تمامی مشکلات و تغییرات به وجود آمده را مورد بررسی قرار داد. اما نکته مهم این است که، باید هر چه سریع‌تر چنین مشکلاتی را برطرف کرد. برای مثال، ممکن است اشکال ایجاد شده تنها با تغییر قطعاتی مانند فیلتر یا بلبرینگ قابل حل باشد. اما در صورتی که نسبت به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است باعث سوختن موتور شود.

چند نکته برای افزایش کارایی دستگاه اسکرابر

  • پس از هر صد متر کار، اسکرابر را در صورت امکان از زمین بلند کنید تا اگر قطعه مخربی مانند یک زباله بزرگ در زیر آن مانده بود، آن را خارج کنید. چنین قطعاتی می‌توانند خیلی سریع به دستگاه آسیب برسانند.
  • برس دستگاه باید پس از استفاده شدن، از جایش خارج شود. با این کار، می‌توان از ایجاد فشار به آن جلوگیری کرد و مانع خم شدن موهای برس شد.
  • تی اسکوپیچی، لوله مکنده و سایر بخش‌های دستگاه که به راحتی قابل شستشو هستند باید به صورت روزانه شسته شوند.

نتیجه گیری

  • دستگاه اسکرابر هم مانند سایر دستگاه‌های مکانیکی، به مراقبت نیاز دارند. در صورتی که این مراقبت‌ها انجام نشود، این امکان وجود دارد که دستگاه اسکرابر خیلی زود دچار مشکل شود. مشکلات اسکرابرها معمولا با تغییر در قدرت و نوع عملکرد، خودشان را نشان می‌دهند در صورتی که برای رفع آن‌ها اقدامی صورت نگیرد، این احتمال وجود دارد که موتور دستگاه اسکرابر بسوزد و هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

     

    خدمات و سرویس‌های شرکت کرشا

    شرکت کوشا اندیش شاهکار (کرشا) تولید کننده انواع تجهیزات نظافتی، از جمله اسکرابر است. علاوه بر فروش دستگاه، این شرکت در زمینه سرویس ماشین اسکرابر فعال است. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت راجع به دستگاه اسکرابر ، به سایت www.kershagroup.com مراجعه کنید. همچنین شماره تلفن ۷۹۴۴۷-۰۲۱ آماده یاری رسانی به شما است.