دستگاه اسکرابر دستی دستگاهی تخصصی است، که برای تمیز کردن زمین و سطوح از انواع آلودگی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. اسکرابر به دو صورت اسکرابر دستی ایرانی و اسکرابر سرنشین دار تقسیم می‌شود. در نوع دستی آن مانند روش دستی سنتی نیاز به سطل و تی جداگانه نیست. در اینجا با افزایش قدرت و صرفه‌جویی در مصرف آب و مواد شوینده و زمان کمتر برای عملیات شستشو و خشک سریع نظافت و بهداشت بیشتری را فراهم می‌کند.

پرکاربردترین ماشین صنعتی نظافت دستگاه اسکرابر دستی است. این دستگاه با کمک برس‌های دیسکی خود انواع آلودگی‌ها مثل لکه‌های روغن و گرد و خاک را از سطوح جدا کرده و از بین می‌برد. دستگاه اسکرابر دستی به کمک موتور مکنده و تی که در انتهای دستگاه قرار دارد آب حاصل از شستشو را جمع می‌کند. درنهایت سطح خشک و تمیزی را به وجود می‌آورد. نیروی محرکه دستگاه اسکرابر دستی از دو طریق تأمین می‌شود؛ یا از طریق کاربر یا از طریق موتور به کارگرفته شده در خود دستگاه. البته اسکرابر دستی، برای نظافت محیط‌هایی که مساحت کم دارند یا معابر باریک مناسب است.

اسکرابر صنعتی
دستگاه اسکرابر دستی

عملکرد دستگاه اسکرابر دستی

دستگاه اسکرابر دستی و خودرویی ازلحاظ اجزا و عملکرد باهم مشابه هستند. هرکدام شامل موتور، برس، تی و مخزن آب تمیز و آب کثیف است. موتور دستگاه اسکرابر دستی از نوع الکتریکی است، که انرژی حرکتی آن از طریق یک باتری یا جریان برق تأمین می‌شود. این دستگاه یک یا دوتا برس چرخشی برای پاک کردن آلودگی‌ها دارد. ضمن اینکه زمین شوی‌هایی که یک برس دارند مختص ابعاد کوچک‌تر هستند. کاربرد این دستگاه‌ها بیشتر برای محیط‌های کوچک و فضا با عرض کم هست. از دیگر قسمت‌های این ماشین تی مکنده همراه موتور مکش است. تی زمین شوی دارای یک شاسی و دو لاستیک تی است.

لاستیک‌های تی با حرکت دستگاه زمین شوی و در جریان عمل برس زنی آب آلوده را جمع می‌کند. این آب آلوده از راه شلنگ مکش توسط موتور مکنده هدایت می‌شود به مخزن آب کثیف. در این دستگاه تی آن در قسمت پشت چرخ‌ها قرار دارد. از این لحاظ در پشت چرخ‌ها گذاشته‌شده تا رد چرخ‌ها را پاک کند. تی منحنی شکل است، تا این‌گونه آلودگی‌ها را به‌طور کامل جمع‌آوری نماید. این آب تمیز موردنیاز دستگاه و آب کثیفی که به‌وسیله تی جمع‌آوری می‌شود هرکدام در مخازن جداگانه‌ای نگهداری می‌شود. البته مخزن مخصوص دستگاه اسکرابر دستی طوری طراحی‌شده تا کاربر بتواند آن را از دستگاه جدا کند.

در اینجا یک دکمه برای کنترل است. این دکمه تمامی عملیات اصلی دستگاه را کنترل می‌کند. ناگفته نماند که یک دکمه هم برای پاشیدن آب و مواد شوینده دارد. دستگاه اسکرابر دستی مجهز به نمایشگر آب است. در نتیجه کاربر متوجه زمان‌بندی برای شارژ مجدد دستگاه می‌شود. این ماشین دارای یک قاب محافظتی برای برس است. وظیفه قاب حفاظتی، جلوگیری از آسیب به برس و قسمت گیربکس دستگاه است. تیغه‌های این دستگاه دو لبه است. زمانی که لبه‌ی اول آن دچار ساییدگی می‌شود باید از لبه دوم آن استفاده کرد. دستگاه اسکرابر دستی باید حداقل یک‌بار در سال مورد بازبینی دقیق و سرویس قرار گیرد.

مدل‌هایی از زمین شوی صنعتی موجود است که به شکل دستی هدایت می‌شوند؛ که البته در انواع مختلفی هم به تولید می‌رسند. ازنظر منبع تغذیه به دو نوع باتری دار و کابلی تقسیم می‌شوند.

در دستگاه اسکرابر دستی رساندن انرژی به موتور برس، موتور مکنده و دیگر قسمت‌ها و به‌طور کامل تأمین نیروی محرکه بر عهده چند باتری است. در استفاده از این نوع اسکرابر  دیگر نگرانی از بابت نبود پریز برق در محیط‌ها و بخش‌ها وجود ندارد. میزان شارژ باتری بستگی به ظرفیت آن دارد. البته بین دو تا چهار ساعت متغیر است.

استفاده از زمین شوی برقی منوط به اتصال به پریز برق است. در این نوع زمین شوی، توان نظافتی نسبت به مدل باتری‌دار بیشتر است. در اینجا کاربر نگرانی از اتمام شارژ ندارد. تفاوت‌های اساسی دستگاه اسکرابر دستی در پهنای نظافت و ظرفیت مخازن آب و موتور جلوبرنده است.

مزایای دستگاه اسکرابر دستی

قدرت مانور بالا

در زمان استفاده از آن باید به این نکته مهم توجه داشت که سایز کوچک آن در قدرت مانورش تأثیرگذار است. هراندازه سایز آن کمتر باشد راحت‌تر می‌توان از آن در فضا و راهروهای باریک استفاده کرد. پس قدرت مانوردهی در آن بالاست. همین عامل سبب شده تا در محیط‌های وسیع ازآن‌جهت شستشو درجاهای کم‌عرض در کنار زمین شوی خودرویی قرار گیرد.

کاربری آسان

دستگاه اسکرابر دستی هم با موتور و هم بدون موتور جلوبرنده می‌توانند کار کنند. نوع دارای موتور آن نیازی به هل دادن دستگاه توسط کاربر ندارد. با سرعت مشخصی حرکت می‌کند. در هر دو مدل با موتور و بدون موتور استفاده از سیستم مکانیکی و نداشتن پیچیدگی باعث شده تا کنترل قسمت‌های آن ساده باشد. مزیتی که قسمت‌های مکانیکی دستگاه دارد ساده است. امکان خرابی بخش‌های دستگاه به دلیل کیفیت مواد و قطعات بسیار کم است. به دلیل این سادگی راه‌اندازی و کار با این ماشین آسان است.

سهولت حمل‌ونقل

این دستگاه اسکرابر دستی ساختار کوچکی دارند. حمل‌ونقل آن با آسانسور به‌راحتی امکان‌پذیر است. مدل‌های کابلی آن نسبت به مدل‌های باتری دار وزن کمتری دارد. درنتیجه وزن کم حمل‌ونقلش راحت‌تر است.

مقرون‌به‌صرفه و سازگاری با محیط‌زیست

استفاده از دستگاه اسکرابر دستی برای نظافت محیط، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری قابل‌اطمینان باشد. نگهداری صحیح از دستگاه هم به ‌نوعی باعث کمک در بازگشت سرمایه است. استفاده از آن در صرفه‌جویی مصرف آب و مواد شوینده مؤثر است. در نتیجه با مصرف کم‌تر مواد شمیایی و آب، سازگاری با محیط‌زیست افزایش می‌یابد. استفاده از ماشین اسکرابر دستی، باعث کمتر شدن زمان شستشو و نظافت سطح می‌شود. در استفاده از دستگاه اسکرابر دستی نیروی خدماتی کمتری درگیر فرایند نظافت می‌شود.

دستگاه اسکرابر دستی به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد جایگاه خاصی را درزمینه نظافت مکانیزه دارد. همین ویژگی‌ها سبب شدند تا از آن برای عملیات شستشو در مراکز تجاری، صنعتی و … استفاده کرد. در اینجا کاربر با آلودگی تماس مستقیم ندارد. برخی ویژگی‌های ماشین زمین شوی:

ابعاد ایده آل و وزن مناسب

دستگاه اسکرابر دستی فشرده هستند و از این رو وزن مناسبی دارند. عامل فشردگی در طراحی آن‌ها باعث شده تا در محیط‌های باریکی مانند راهرو و پاگردها و… بتوان از آن‌ها استفاده کرد. وزن مناسب شان هم امکان حمل‌ونقل راحت را مهیا کرده. درنتیجه انتقال دستگاه در طبقات با آسانسور امکان‌پذیر ست. درنتیجه فشردگی و سبکی آن کنترل و مانور پذیری‌اش راحت‌تر و بیشتر است. یک مزیت دیگر فشردگی و سبکی آن در بحث نگهداری است. به دلیل ابعاد کوچکی که دارد می‌توان در یک فضای کوچک مانند انباری کوچک از آن نگهداری کرد.

سهولت استفاده و کاربرپسند بودن

طراحی کاربرپسند و کنترل ساده زمین شوی‌های دستی سبب شده استفاده از آن برای کاربر راحت باشد. در مدل ماشین اسکرابر دستی کاربر در پشت دستگاه قرار می‌گیرد و آن را هدایت می‌کند.

موجود بودن در مدل باتری دار و برقی

منبع تغذیه اسکرابر دستی، یا برق است یا باتری. در محیط‌هایی که دسترسی به پریز نیست می‌شود از مدل باتری دار استفاده کرد. مدل کابلی آن مختص محیط‌هایی است که امکان دسترسی به برق وجود دارد. مدل‌های باتری‌دار گران‌تر از مدل کابلی است. برای نگهداری مدل باتری دار به‌دقت بیشتری نیاز است. در هنگام خرید ماشین اسکرابر دستی دامنه انتخابات وسیع می‌شود. می‌توان از نوع کابلی و باتری دار استفاده کرد.

از دیگر مزایایی که برای کاربر به همراه دارد فشار کمتری را به کاربر وارد می‌نماید و آسیب‌های ناشی از ایستادن طولانی‌مدت یا خم و راست شدن مدام را کاهش می‌دهد.

در استفاده از اسکرابر دستی ، سطح زمین سریع خشک می‌شود و خطر افتادن افراد در محیط حذف می‌گردد بدین ترتیب ماشین اسکرابر دستی سطح ایمنی محیط را افزایش خواهد داد

https://youtu.be/SvfxXhQBevs

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دستگاه اسکرابر دستی در سایت به آدرس زیر مراجعه نمایید: