بهینه سازی انرژی با اسکرابر

بهینه‌سازی انرژی با اسکرابر یکی از مقوله‌های بااهمیت در کشورهای توسعه یافته است. در ساخت ماشین‌های نظافتی نیز به این مسئله توجه ویژه‌ای شده است. بهینه‌سازی مصرف انرژی در اسکرابر موجب شده تا با کاهش مصرف انرژی، بهره‌وری افزایش و هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند.

شاید اسم ماشین اسکرابر یا کفشوی را شنیده‌اید و یا در مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های بزرگ دیده‌اید. اسکرابر یکی از پراستفاده‌ترین و بهینه‌ترین ماشین‌های نظافت صنعتی است. ماشین اسکرابر توانایی شستشوی انواع سطوح کف را دارد و با بالاترین کیفیت و سریعترین زمان ممکن کف را تمیز می‌کند؛ به نحوی که حتی اثر لکه‌ای باقی نمی‌ماند.

پیشینه طراحی و تولید اسکرابر چیست؟

ماشین اسکرابر همانند سایر ماشین‌های نظافت صنعتی، در اثر گذشت زمان و احساس نیاز  به نسخه نهایی رسیده است. قبل از طراحی و تولید این ماشین، نظافت سطوح کف به روش سنتی و به‌وسیله یک تی و یک سطل آب انجام می‌شد؛ البته الان نیز در نظافت مقیاس‌ خانگی این روش هنوز کاربرد دارد. ولی در نظافت سطوح بزرگ و صنعتی خیر. به عبارتی امکان نظافت محیط‌های تجاری، صنعتی و محیط‌های با مساحت زیاد و بزرگ به روش سنتی وجود ندارد. چرایی آن را جلوتر خواهیم گفت. اما مسئله قابل اهمیت آن است که با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌های نظافتی با رفع معایب و نقاط منفی نظافت سنتی و همچنین تقویت نقاط مثبت در انواع مختلفی تولید شدند و روز به روز این ماشین‌ها تکامل پیدا کرد. امروزه ماشین‌های نظافتی مختلفی در مدل‌های متنوع و با کارایی‌های مشخص وجود دارند. یکی از این ماشین‌ها، اسکرابر یا کفشوی صنعتی است. اسکرابر همانند تی در روش نظافت سنتی زمین و سطوح کف را تمیز می‌کند. اما در نظافت با اسکرابر سطوح کف بسیار تمیزتر شده و انواع آلودگی‌ها برطرف می‌شود؛ اما در نظافت به روش سنتی ممکن است آلودگی‌های سخت بر سطوح باقی بماند. همچنین ویروس‌ها و میکروب‌ها نیز به طور کامل از بین نمی‌روند و درصد قابل توجهی از آن‌ها روی سطوح باقی می‌ماند. لذا نظافت و  با اسکرابر بسیار دقیق‌تر و با کیفیت بالاتری انجام می‌شود. همچنین در نظافت و بهینه سازی انرژی با اسکرابر کاهش مصرف انرژی نیز بسیار تاثیرگذار است. این‌ها بخشی از دلایلی است که ما را مجاب به استفاده از ماشین‌آلات نظافت صنعتی به خصوص ماشین اسکرابر می‌کند. مواردی که فلسفه وجودی طراحی و ساخت ماشین‌های نظافت صنعتی است.

امروزه شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به طراحی و ساخت و تولید ماشین‌آلات نظافت صنعتی کرده‌اند. در کشور ما نیز شرکت کوشااندیش شاهکار این ماشین‌آلات را با بهترین کیفیت و کارایی تولید و روانه بازار کرده است. به طوری‌که رضایت مشتریان را کسب کرده و توانسته به بازار بین‌المللی نیز راه یابد و این ماشین‌های نظافتی ساخت داخل، به کشورهای خارجی صادر شود.

 

اسکرابر چیست و چگونه بر بهینه‌سازی انرژی موثر است؟

اسکرابر یکی از انواع ماشین‌های نظافتی است که، با آن می‌توان انواع سطوح کف را شستشو کرد. اسکرابر از قسمت‌هایی همچون شاسی، بدنه پلی اتیلن، موتور فرچه (موتور شستشو)، موتور مکنده، مخزن آب تمیز، مخزن آب کثیف، تی، فرچه، کیت هدایت‌کننده و سیستم هوش مصنوعی تشکیل شده است. در بهینه سازی انرژی با اسکرابر، آب و مواد شوینده از مخزن آب تمیز که قبلا پر شده به روی سطوح کف ریخته شده و سپس فرچه‌های تعبیه شده در جلو دستگاه با حرکت دورانی مکرر سطوح کف را تمیز می‌کنند. بعد از این مرحله و به صورت همزمان، آب کثیف به وسیله تی تعبیه شده در انتهای دستگاه، جمع و به مخزن آب کثیف هدایت می‌شود. در این صورت نظافت با بالاترین کیفیت و سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. از آنجا که همه مراحل شستشو کاملا مکانیزه و بدون دخالت مستقیم عامل انسانی صورت می‌گیرد، مصرف آب نیز به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کند. چرا که آب به اندازه مورد نیاز روی سطوح ریخته می‌شود. این در صورتی است که سطح با بالاترین کیفیت شستشو می‌شود. لذا مصرف کم آب در ماشین اسکرابر بر کیفیت شستشو تاثیرگذار نیست. به علاوه طبق آخرین بررسی‌ها، میزان آلودگی‌ها تا 95 درصد با استفاده از اسکرابر از بین می‎رود. ماشین اسکرابر می‌تواند انواع آلودگی‌های نرم و سخت را نظیر چربی‌ها، گرد و غبار، مواد شیمیایی، ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین برد. با استفاده از اسکرابر می‌توان انواع سطوح کف نظیر سیمان، بتن، سرامیک، سنگ فرش، اپوکسی، پارکت و ... را با بالاترین کیفیت و کمترین میزان آب و انرژی نظافت کرد.
بهینه‌سازی مصرف انرژی

بهینه سازی انرژی با اسکرابر یکی از مقوله‌های مهم دنیای امروزی است. بهینه سازی انرژی با اسکرابر به معنای استفاده‌ی صحیح و مناسب از انرژی و منابع انرژی است، که هم در بخش صنعتی و هم در بخش خانگی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. رشد جمعیت، فعالیت‌های اقتصادی و رقابت کشورها با یکدیگر موجب شده تا مصرف انرژی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. مصرف بیش از اندازه انرژی ضربات جبران ناپذیری را بر ادامه حیات بشر وارد می‌کند. لذا همه کشورها و تک تک ما انسان‌ها باید به فکر بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز باشیم. این کار علاوه بر گذاشتن تاثیرات مثبت بر آینده حیات بشر، در زندگی امروزه ما نیز موثر است. بهینه‌سازی مصرف انرژی باعث کاهش هزینه‌های مالی و ثبات فعالیت‌های روزمره ما خواهد شد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در اسکرابر

در طراحی و ساخت ماشین‌آلات نظافتی نیز این امر مورد توجه قرار گرفته است. بهینه سازی انرژی با اسکرابر باعث شده که بر مزیت‌های این ماشین‌ها افزوده شود. مصرف پایین آب و برق و به طور کلی انرژی باعث شده، خریداران این محصول بیش از پیش خواهان خرید و استفاده از اسکرابر باشند؛ چرا که با کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های خریدار نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این هزینه‌ها به طور عمده عبارت‌اند از میزان آب و برق مصرفی، مواد شوینده، لوازم و و سایل نظافت و حقوق پرسنل و نیروهای خدماتی. در مورد آخر، یعنی حقوق نیروی انسانی، نیز با استفاده از اسکرابر، نیاز به نیروی خدماتی بسیار کاهش پیدا کرده و در دراز مدت هزینه‌های بخش نظافت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نکات انتخاب صحیح اسکرابر چیست ؟​

به‌طور میانگین برای نظافت ۱۵۰۰ مترمربع از سطوح کف به روش سنتی، حدود 250 لیتر آب نیاز است. چرا که در نظافت به روش سنتی، میزان آب مصرفی نقش زیادی در کیفیت نظافت را دارد و هرچه میزان مصرف آب بیشتر باشد، سطوح بهتر تمیز خواهند شد. اما در نظافت با اسکرابر، این میزان کمتر از 50 لیتر است. به تبع آن میزان مواد شوینده مصرفی نیز نیز به تناسب کاهش مصرف آب، کاهش پیدا می‌کند. لذا بهینه سازی انرژی با اسکرابر میزان مصرف آب و مواد شوینده در مقایسه با نظافت به روش سنتی حداقل 5 برابر کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه‌های مالی نیز بسیار کمتر خواهد شد.

به علاوه باید به این نکته هم اشاره کرد که میزان آب کثیف تولید شده در نظافت با اسکرابر نیز به تناسب میزان آب مصرفی، کاهش پیدا می‌کند. در این صورت انرژی کمتری صرف چرخه بازگردانی آب کثیف به آب تمیز می‌شود. به عبارت دیگر فاضلاب کمتری با استفاده از اسکرابر در نظافت تولید می‌شود و به تبع آن نیز، بهینه سازی انرژی با اسکرابر باعث صرف انرژی کمتری در تصفیه این فاضلاب در حالت کلی می‌شود.

  • ماشین اسکرابر معمولا در مدل باتری‌دار تولید و روانه بازار می‌شود. با هر بار شارژ کامل این ماشین‌ها می‌توان ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمربع از سطوح کف را شستشو کرد. این بدین معنی است که مصرف برق ماشین اسکرابر نیز بسیار کم است. لذا هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. با این اوصاف با استفاده از ماشین اسکرابر، انرژی به طور بهینه مصرف می‌شود و این ماشین‌های نظافتی کاملا سازگار با محیط زیست است.

  • ماشین‌های اسکرابر توانایی شستشوی انواع سطوح کف را دارند. ماشین اسکرابر در مدل‌های متنوعی در حال حاضر ساخته و روانه بازار می‌شوند؛ نظیر اسکرابر باتری‌دار، کابلی و دیزلی. همچنین ماشین اسکرابر در دو مدل دستی و سرنشین‌دار نیز ساخته می‌شود که هرکدام بر اساس کارکرد و نیاز نظافتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهینه سازی انرژی با اسکرابر در اماکنی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی-بهداشتی، کارخانجات مواد غذایی، کارخانجات صنعتی، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی، هتل‌ها، برج‌ها، مال‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و … کمک کننده است.