ماشین شستشوی کف و چالش‌های استفاده از آن

ماشین شستشوی کف یک دستگاه مکانیزه و کارآمد است. از ماشین شتشوی کف، برای نظافت و شستشوی سطوح سرامیکی، سنگی، بتنی و … استفاده می‌شود. البته اسکرابر قادر است، به‌طور همزمان که سطوح را در بخش‌های مختلف مجموعه شستشو می‌کند، آن‌ها را خشک هم نماید. با شیوه خاص نظافتی اسکرابر، سطوح هم کاملا نظافت و هم بلافاصله قابل استفاده خواهند بود. اما استفاده از ماشین شستشوی کف همراه با چالش‌هایی نیز هست. در این متن تعدادی از آن‌ها توضیح داده شده‌اند.

ماشین شستشوی کف در مدل‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شود. با توجه به مساحت محیط، سطح مدنظر و حجم آلودگی روی سطح، می‌توانید اقدام به خرید اسکرابر کنید. درنتیجه دستگاهی را انتخاب کنید که، متناسب با محیط باشد و کارایی خوبی را به شما ارائه دهد.

ماشین شستشوی کف انواع متفاوتی دارد. انواع این دستگاه عبارتند از، ماشین شستشوی کف دستی و ماشین شستشوی کف خودرویی. ماشین شستشوی کف دستی به دلیل ابعاد کم‌تر توانایی مانور بیشتری دارد. اما مدل خودرویی یا سرنشین‌دار، از توان موتور و نظافت بیشتری برخوردار است. ماشین شستشوی کف دستی، برای شستشوی سطوح کف مجهز به سیستمی است که، در محیط‌های کوچک و متوسط مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اینجا کاربر پشت دستگاه قرار می‌گیرد و با دست گرفتن دسته آن، ماشین را به مکان موردنظر جهت نظافت هدایت می‌کند. ماشین‌های دستی ازلحاظ پهنای شستشو، ظرفیت مخزن آب و منبع تغذیه شامل مدل‌های مختلفی است. همین امر سبب شده امکان انتخاب مدلی که متناسب شرایط شما باشد، به راحتی فراهم باشد. ماشین شستشوی کف‌ دستی، با استفاده از نیروی حاصل از چرخش برس و نیروی کاربر، به سمت جلو حرکت می‌کند. اما بخش عمده‌ای از این عملیات، به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد. در بعضی مدل‌های ماشین شستشوی کف دستی، برای کاهش خستگی کاربر موتوری جلوبرنده قرار داده‌شده، تا ماشین برای حرکت به جلو و ادامه فرایند نظافت، نیازی به استفاده از نیروی کاربر نداشته باشد.

علاوه بر مدل دستی، مدل ماشین شستشوی کف سرنشین‌دار هم وجود دارد. مدل سرنشین‌دار از ویژگی‌هایی چون پهنای شستشوی بسیار وسیع، ظرفیت مخازن بالا و موتورهای قدرتمندی که پیش برندگی بالایی دارند برخوردار است. درمجموع این ویژگی‌ها، سبب افزایش قابل‌توجه کارایی و بهره‌وری دستگاه می‌گردد.

استفاده از ماشین شستشوی کف باعث می‌شود، در مدت‌زمان کوتاهی حجم بالایی از سطح و کف را تمیز نظافت شود. همچنین تعداد دفعات پر و خالی کردن مخازن به حداقل دفعات ممکن خواهد رسید. طراحی و ساخت خلاقانه و کارامد آن باعث شده، تا در عین کاهش زمان برای شستشو افزایش دقت را به همراه داشته باشد.

مدل سرنشین‌دار ماشین شستشوی کف کاملاً فشرده و منسجم است. همچنین قدرت مانور بسیار بالایی دارد. به‌گونه‌ای که با وجود ابعاد بزرگ، برای دور زدن تنها به دو متر فضا نیاز دارد. این بیانگر طراحی پیشرفته دستگاه است.

ماشین کف شوی دستی , اسکرابر دستی , کفشوی دستی , زمین شوی دستی , زمین شور دستی , ماشین اسکرابر دستی , خرید اسکرابر , کفشوی کابلی
ماشین شستشوی کف

از مزایای استفاده از ماشین شستشوی کف می‌توان به‌سرعت شستشوی آن اشاره کرد، چون در مقایسه با روش‌های دستی سنتی این فرایند تا چندین برابر افزایش داشته و درنتیجه هزینه‌های مربوط به نیروهای انسانی را تا حدودی کاهش داده است. هم‌زمان با بالا بردن سرعت شستشو با توجه به عملکرد منظم و یکنواخت ماشین، کیفیت شستشو هم به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

از دیگر مزیت‌ها می‌توان به افزایش بازده شستشو نسبت به  میزان آبی که مصرف می‌شود اشاره کرد. در نظافت با ماشین اسکرابر، به دلیل سیستم مکانیزه خاصی که وجود دارد، آب بسیار کمتری مصرف می‌گردد. به دلیل اینکه سیستم مکش دستگاه زمان خشک شدن سطح زمین را کاهش می‌دهد، جذب دوباره آلودگی را در این سطوح و کف کاهش می‌يابد. همچنین، احتمال رخ دادن حوادثی مثل لغزندگی و سرخوردن وجود نخواهد داشت.

ماشین شستشوی کف ، سازگار با محیط زیست

امروزه از دستگاه‌ّهای نظافت صنعتی به‌عنوان ابزار سازگار با محیط‌زیست یاد می‌شود. چون مصرف آب را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. همچنین در مصرف مواد شوینده و شیمیایی صرفه‌جویی زیادی می‌گردد و درنتیجه، آلودگی‌های شیمیایی ناشی از این مواد را به حداقل می‌رساند.

یکی از چالش‌هایی در مورد ماشین شستشوی کف وجود دارد،‌ مسأله نگهدار و تعمیر این دستگاه‌ها است. چون ماشین‌های الکتریکی و مکانیکی روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند، درنتیجه تعمیر آن‌ها هم پیچیده‌تر می‌گردد؛ اما ناگفته نماند که ماشین‌های پیشرفته‌تر دارای، ویژگیهایی مانن راحتی و سهولت استفاده و کاهش استرس کاربر، در هنگام استفاده از ماشین هستند؛ چون احتمال آسیب‌ها به‌شدت کاهش یافته است.

این ماشین‌ها برای جمع‌آوری آلودگی و شستشوی سطح و کف زمین‌، ساخته شده‌اند. آلودگی‌ها در درون این ماشین‌ها جمع می‌شوند؛ که البته برای عملکرد بهتر ماشین شستشوی کف، لازم است تا این آلودگی‌ها پس از نظافت تخلیه شوند. نکات ذکرشده، اصلی‌ترین موضوعات برای تعمیر و نگهداری این ماشین‌ها هستند. با مراقبت بیشتر از این ماشین‌ها، می‌توان عمر آن‌ها را افزایش داد. نگهداری مؤثر دارای دو مؤلفه است؛ تماس منظم با یک متخصص پشتیبانی و اقدامات لازم، برای نگهداری روزانه که توسط کاربر انجام می‌گیرد.

مکانیزم ماشین شستشوی کف این‌گونه است که، ماشین آب را از یک مخزن آب تمیز پاشش می‌کند. این‌گونه زمین را با آب تمیز و مواد شوینده می‌سابد. سپس با استفاده از سیستم مکش و مکانیزم تی در عقب دستگاه، کفشور زمین را خشک می‌کند. این چهار ناحیه‌ای که ذکر شد، نقاطی هستند که نیاز به سرویس و نگهداری بیشتری دارند؛ پاشش آب، جمع‌آوری آب، ساییدن زمین و عملکرد روبه‌جلو و عقب ماشین.

ماشین شستشوی کف در ابتدا با موتور الکتریکی کار می‌کرد، که توسط یک کابل مستقیماً به پریز برق وصل می‌شد. اما بعداً مدل‌هایی عرضه شدند که، برای حرکت ماشین از باتری استفاده می‌کردند. این ویژگی سبب شد تا ماشین قدرت مانور بالاتری پیدا کند و راحت‌تر بتوان با آن کارکرد.

این ماشین تمام جوانب برای نظافت و شستشوی کف را ترکیب کرده که البته همین مسأله سبب شده تا فرایند نظافت کف بهداشتی تر گردد. اپراتورها دریافتند که می‌شود از ضدعفونی‌کننده‌ها، چربی زداها و مواد شیمیایی شوینده خاص استفاده کنند تا سبب پاکیزه‌تر شدن محیط گردد. درنتیجه این ماشین ایده آل شد برای استفاده در بیمارستان‌ها، مدارس، ساختمان‌های دولتی و تمامی جاهایی که گروه زیادی از مردم در آن رفت‌وآمد دارند. استفاده از این ماشین همان‌طور که محبوبیت پیدا کرد به همان میزان پیچیدگی پیدا کرد. پیشرفت آن توسط تولیدکنندگان صورت گرفت، به‌گونه‌ای که قدرت مانور بالاتر و مؤثرتر و کارآمدتر شد و استفاده از آن برای کاربر راحت‌تر شد.

سرویس و نگهداری دستگاه، شامل نظافت برس‌ها، شاسی تی، تی‌ها،  نظافت مخازن و  بعضی وقت‌ها روغن‌کاری شاسی تی می‌گردد.

برس‌های ماشین، به‌طور مکانیکی بالا و پایین برده می‌شوند. این کار توسط یک اهرم دستی، یا پدال پایی انجام می‌گردد. اپراتور برای پایین بردن برس، باید پدال را بالا ببرد. برای بالا بردن برس، پدال را به سمت پایین فشار دهد. این‌یک سیستمِ عملگر، با اهرم ساده است که به نگهداری خیلی کمی نیاز داشت.

محلول شوینده، از طریق یک شیر مکانیکی پاشیده می‌شود. این شیر، توسط اپراتور باز و بسته می‌شود. اهرم شیر محلول شوینده معمولاً به شکل مناسب در نزدیکی دست اپراتور قرار دارد که، با جلو و عقب کردن آن مقدار کمتر یا بیشتر آب موردنیاز پاشیده می‌شود. این اهرم، کابلی را که به شیر در بالای برس ها وصل بود فعال می‌کند؛ البته این سیستم با صرف‌نظر کردن از مشکل خوردگی، که ممکن است هر ده سال یک‌بار اتفاق بیفتد بسیار قابل‌اطمینان است.

موتور مکنده‌ای که در ماشین استفاده می‌شود تا آب آلوده از روی زمین را مکش کند، با یک کلید روی داشبورد فعال می‌شود.

در نمونه‌های اسکرابر دستی بدون موتور پیش‌برنده، در ابتدا از وزن و فشار برس‌ها برای حرکت روبه‌جلو استفاده می‌کنند. در نتیجه نگهداری بسیار کمی موردنیاز است. زیرا موتور جلوبرنده‌ای در ماشین وجود ندار که نگرانی پیرامون آن وجود داشته باشد.

دلایلی که برای درخواست سرویس و نگهداری ماشین شستشوی کف بیان می‌شود، شامل اسپری نشدن  درست آب، عدم مکاش آب، نظافت ناکامل سطح یا به سمت جلو و عقب حرکت نمی‌کند. این‌ها مشکلات عمده‌ای است که این ماشین‌ها دارند. با پیشرفت مکانیکی و الکترونیکی سرویس آن‌ها پیچیده‌تر شده است.

زمانی که قصد خرید این ماشین‌ها رادارید باید به این جوانب توجه کنید که این‌ها تولیدشده‌اند تا آلودگی کف را کاملاً جمع‌آوری کنند. این آلودگی‌ها به مخزن آب کثیف ماشی شستشوی کف انتقال می‌یابد.

پس ماشین‌ شستشوی کف باید به‌صورت منظم تمیز شوند تا به‌خوبی عمل کنند. با این مراقبت‌ها می‌توان عمر ماشین را افزایش داد.